- Kristen Livsgrund - https://www.kristenlivsgrund.se -

Förmedla tron till barnen

Texten publicerades på Kristen Förälder någon gång från slutet av 00-talet eller i början av 2010-talet.

Det bästa du kan ge dina barn i livet är den kristna tron. Då ger du dem en trygghet som är oslagbar jämfört med allt annat. De behöver få veta vem som skapat de och världen vi lever i.

Förmedla en tro som ger de styrka och tröst i svåra situationer. Hjälp de att inte bli bittra på Gud utan istället ta hjälp av honom när de möter svårigheter. Var ärlig med att livet inte alltid är enkelt.

Men låt dem även få veta vilket glädjerikt liv de kan få uppleva genom Guds kärlek och nåd. Visa vilken förmån det är att tillhöra en församling. Ge de kunskap om den fantastiska evigheten, att vi får mötas i himlen när livet här tar slut. Dela med dig av det som du tycker är det viktigaste med den kristna tron till dina barn.

Tips för att förmedla tron till barnen:

1. Gå till kyrkan regelbundet

Det kan vara jobbigt att stå i tamburen i kyrkan med en skrikande bebis på armen och en två-åring som springer omkring. Men det kommer garanterat att sätta spår i barnen att det är en rutin att gå till kyrkan. Även fast ni inte kan sitta still och ta del av predikan under vissa perioder i livet så är det viktigt att finnas med i den kristna gemenskapen i församlingen för att göra den till en naturlig del i livet. Barnen påverkas mycket redan när de är riktigt små.

Om något hindrar de lite större barnen från att vilja gå till kyrkan som t.ex. för lite kompisar, ingen kör osv., överväg då om ni kan påverka er församling, eller samarbeta med församlingar i närheten. Om det inte går kanske ni bör fundera på att byta församling. Bättre att du får barnen att tillhöra en församling med hjälp av ett byte än att de inte går till kyrkan alls.

Övning:

Skriv ned svaret på följande frågor:

Vad får dig att vilja gå till kyrkan?

Varför är det så värdefullt att ha en tro, kristna grundvärderingar och en församling med sig genom livet?

Vilka knep är bra att ta till om barnet inte vill gå till kyrkan?

2. Be

Träna barnet på att be mer än ”Fader vår” och “Gud som haver.” Låt barnet få nämna sina böneämnen och uppmuntra honom/henne att be fritt som när han/hon talar till en vän. Be innan ni skiljs åt på morgonen, i bilen och vid matbordet. Låt bönen bli en naturlig del av vardagen så att ni inte endast ber vid sängkanten på kvällen.

Prata även om varför vi inte alltid får bönesvar som vi önskar. Förbered barnen på att verkligheten som kristen inte alltid är enkel. Prata om t.ex. mobbing, att inte trivas i sin församling, besvikelser i livet, sjukdom och att personer som vi älskar dör. Resonera kring hur vi som kristna kan hantera dessa frågor. Poängtera att det är helt okej att vara ledsen och arg som kristen. Gud tål det. Men försök framför allt lära barnen att inte bli bittra på Gud. Det tjänar ingenting till att lämna vår tro när vi möter svårigheter. Hjälp de istället att lära sig vandra tillsammans med Gud genom svårigheterna. Det kan vara svårt att svara på frågor om ondskan i världen och varför vi inte alltid får bönesvar som vi önskar. Låt barnen förstå att det inte alltid finns enkla svar. ”Hans tankar är så mycket högre än våra.”

Övning:

Skriv ned tre tips på kreativ bön som inte sker vid sängen på kvällen. Tex. böneburk på köksbordet, toabok, be i bilen osv

3. Läs Bibeln

Ägna mycket tid till att läsa Bibeln. Visa ditt barn hur den är upplagd och vilka böcker som kan vara enklast att börja med. Träna ditt barn i att hitta favoritbibelställen som passar vid olika tillfällen. Prata om hur texterna kan påverka oss idag.

Övning:

Vad vill du förmedla i Bibeln till dina barn?

4. Fyll hemmet med kristen media

Barn påverkas mycket av tidningar, böcker, CD-skivor och filmer, så välj de kristna alternativen. Det finns gott om de. Har du inte någon kristen bokhandel i närheten där du bor så har församlingen säkert någon kontakt eller sök på Internet.

Övning:

Vilken sorts kristen media passar ditt/dina barn bäst? TV/video/böcker? Vet du var du får tag på dessa?

5. Tänk på vad du säger om församlingen

Tala gott om församlingen om du vill inspirera ditt barn till att vilja gå dit. Alternativt att du berättar hur ni hittar lösningar på olika problem i er församling. Även mycket små barn påverkas av hur deras föräldrar talar om församlingen. Tänk på vad du säger och vilken bild du vill förmedla av Guds hus till ditt barn.

Övning:

Vilken bild av församlingen vill du förmedla till dina barn?

6. Gör roliga saker tillsammans

Det kan vara svårt att förmedla tron till ditt barn om ni inte har en bra relation för övrigt. Ta mycket tid till att göra roliga saker tillsammans med ditt barn, även sådant som inte är direkt relaterat till församlingen. Det handlar om att ge och ta. Om du ber ditt barn att följa med dig till kyrkan så låt även barnet önska något som hon/han vill att du ska följa med på/till.

7. Håll ut

Känn dig inte misslyckad om du inte ser resultat när det gäller dina barn och tron. Var uthållig, det kan hända mycket under livets resa. Samtala gärna med någon som du har förtroende för om du vill ha stöd. Det är viktigt med förbön för dina barn både från dig själv och från andra.

8. Evangelisera

Bjud med vänner, grannar och släktingar som inte är troende till kyrkan. Det visar ditt barn att du är stolt över församlingen och vikten av att dela med sig av sin tro.

9. Ställ frågor till ditt barn om tron

Fråga: Varför tror vi på Gud? Vad är det viktigaste med tron? Varför vill vi att flera ska tro på Gud? Hur kan vi lära känna Gud bättre? Träna barnen på att själva förstå vad tron innebär för dem.

Övning:

Ställ dessa frågor till dina barn: Varför tror du på Gud? Vad är det viktigaste med tron? Varför vill du att flera ska tro på Gud? Hur kan vi lära känna Gud bättre? Varför är vi med i en församling?

10. ”Barn gör inte som du säger utan som du gör.”

Det viktigaste är inte vad du säger om tron utan att du visar barnet genom ditt vardagliga liv hur du önskar att han/hon ska leva som kristen. Tron är det bästa du kan ge dina barn.

 

Få nya artiklar på Kristen Livsgrund via e-post
[1]