- Kristen Livsgrund - https://www.kristenlivsgrund.se -

Vimmelbibeln – en recension

Vimmelbibeln en presentation

I Vimmelbibeln får vi följa en stig på bokens sju uppslag, med några berättelser från Gamla testamentet och några från Nya testamentet. Vid ett första intryck kan boken uppfattas just som ett vimmel av bilder. Då hjälper det att det finns en bild av ett barn som håller upp en ny siffra för varje uppslag. Där barnet visas börjar berättelsen. På uppslagen kan samma person förekomma flera gånger, till exempel Noa när han bygger arken, Noa när han går ut från arken samt när han sitter med sin fru i gräset.

Bilder med liv och rörelse

I högermarginalen på alla sju uppslagen finns bilder med en kort presentation av viktiga personer och saker som förekommer på uppslaget. Längst ner på sidorna står texten i litet format och avslutas med bibelhänvisningar.

Boken kan med fördel användas till boksamtal. Det finns en mängd händelser att upptäcka, samtala om och fundera över tillsammans. Det gäller själva bibelberättelserna men även andra små vardagshändelser: barn som leker olika lekar och vuxna som sysslar med vardagsbestyr. Dessutom finns en mängd olika växter och djur samt naturfenomen att peka och samtal om. Det är bra om den vuxne har läst texten i Bibeln innan. På det viset kan samtalen bli mer djupa och meningsfulla.

Målgrupp

Vimmelbibeln är enligt utgivarna en bok med bibelberättelser för barn i åldrarna omkring 2–6 år. De menar att boken kompletterar andra barnbiblar. Den är mer än en pekbok och kan uppfattas som mer intresseväckande än en traditionell barnbibel eftersom den har fler bilder. Vimmelbibeln blir då ett alternativ som kan bidra till att öppna vägen in till Bibels värld för fler barn men också för vuxna som uppskattar att ta till sig budskapet i bilder.

Förenklingar

Som i de flesta barnbiblar kan nämnas att det förekommer en del förenklingar i bildbudskapet även i Vimmelbibeln. Bland annat förekommer vissa otidsenliga inslag. Exempelvis har Goliat och armén han tillhör rustningar som mer liknar korsriddares än de tidstypiska rustningarna Goliats folk, filistéerna, använde. Korsen på rustningen kan förväxlas med det kristna korset, vilket kan vara något förvirrande. En sådan generalisering kan bli till ett tillfälle att samtala om hur krigare har sett ut i olika tider.

Andra förenklingar gäller hur bibelns text har tolkats i bild. Ett exempel på en sådan möjlig förenkling gäller presentationen av påskmåltiden. På bilden i Vimmelbibeln sker påskmåltiden utomhus där personer i olika åldra sitter runt ett bord och Jesus står upp med bröd och vin. I de flesta evangelierna berättas det att denna händelse sker inomhus i en övre sal. På andra uppslag i boken visas genomskärning av byggnader för att visa innemiljön, men här väljs det en utomhusbild.

På en del uppslag märks inga påfallande förenklingar men de ovan nämns här som exempel för att användarna skall vara beredda på att de finns olika sätt att tolka och gestalta Bibelns berättelser.

Avslutningsvis

På ett lekfullt sätt ges en inblick i Bibels värld. Vimmelbibeln uppmuntrar till att lära sig mer om bibliska händelser. Den öppnar ögonen för Guds under i historien. Det förekommer som sagt en del förenklingar i hur de bibliska händelserna skildras, men detta kan hanteras genom att de vuxna i barnens närhet kan förklara och jämföra bibelberättelserna med texterna i en Bibel. Sammantaget kan boken rekommenderas.

Anna-Karin Söder

Få nya artiklar på Kristen Livsgrund via e-post
[1]