Podcasten “Det började i Jerusalem” är ett initiativ från prästen och bibelläraren Håkan Sunnliden tillsammans med sönerna Victor och Jacob. Ett formulerat syfte är “att väcka bibeltolkningen till liv” och det sker genom samtal i åtta avsnitt med varierande längd. Dessa kommer att släppas en gång i veckan med premiär strax före påsk, torsdagen den 21 mars.
– Jag har ju alltid hållit på med bibelläsning och bibeltolkning. Det är både min hobby och profession, så att säga. När jag hade slutat anställningen i Svenska kyrkan började jag skriva bibelkommentarer, och då hade jag den idén att jag skulle gå igenom Nya testamentets böcker i kronologisk ordning, säger Håkan Sunnliden i det första avsnittet som är en introduktion.
Jacob Sunnliden hoppas att samtalen ska väcka många funderingar och tankar som publiken gärna får ge respons på och dela med sig av.
– Vi har försökt att ge mer kött på benen kring de texter som finns i Bibeln, en kontext. Det har varit lite nördigt och detaljerat, från jättestort perspektiv till det lilla. Jag hoppas att ni som lyssnar och tittar, att Gud kan skapa tro hos er av detta. För det har det gjort hos mig i alla fall. Jag läser Bibeln med nya ögon efter det här, säger han.
En av tankarna bakom serien är att belysa sociala, kulturella och även filosofiska atmosfärer i relation till Bibelns texter.
– Tron är ju en hjärtats tro och det är det viktigaste, det är kärnan. Då kan man tycka, varför ska man intellektualisera det, gå in i teologi och kanske till och med det här? Men för mig klär det hjärtats tro i någonting, det blir levande och väldigt dynamiskt, säger Victor Sunnliden.
“Det började i Jerusalem” har producerats i samarbete med TV16 och finns tillgänglig som podcast via Spotify och andra plattformar där poddar finns, och även som video på Youtube.
Stefan Karlsson
Bildtext: Victor, Jacob och Håkan Sunnliden samtalar i åtta avsnitt om Bibeln och den kontext som texterna har tillkommit i. Foto: Stefan Karlsson.
Nyhetsbrev
Få de senaste artiklarna i Kristen livsgrund till din mejlkorg utan kostnad en gång i månaden
En skolfröken vill bara påpeka att Petrus var gift. Alltså: alla de tolv var inte ogifta. Alla lärjungar var definitivt inte ogifta: Johanna var gift med Kusas, Kleofas/Klopas var gift med Maria som också var Jesu lärjunge och de som var lärjungar “i hemlighet”: Nikodemos och Josef av Aramitea var ju äldre människor. Okej, pedagogik är att förenkla till lögnens rand, men det är ju intressant att olika slags människor blev Jesu lärjungar. Man kan förenkla: alla Jesu lärjungar var unga ogifta manliga fiskare, men det är ju inte sant. Inte ens alla de tolv var ogifta och alla var heller inte fiskare, alla lärjungar var inte män, alla var inte tonåringar. Evangelium blir knappast lidande av att vi talar om att många olika människor följde Jesus.