Att berätta för sina barn om just den Gud som finns i våra föräldrahjärtan
24 maj 2022

Artikeln av Jessica Strömberg är från slutet av 00-talet eller i början av 2010-talet.

Att uppfostra barn handlar om regler, gränssättning, kärlek, tålamod och att ge sina barn
det de behöver. I den kristna uppfostran finns en till komponent i uppfostringsreceptet.
Guds ord. Att berätta för sina barn om just den Gud som finns i våra föräldrahjärtan.

Bibeln uppmanar oss på flera ställen att berätta för våra barn om Gud, bland annat i 5
Mosebok 6:4-7 och Psalm 78: 1-8 (se nedan). I femte moseboken uppmanas vi föräldrar att
inte bara berätta, utan att tala om Gud hela tiden, från morgon till kväll, ute och inne. Puh,
säger jag och undrar när jag ska hinna det mellan dagishämtningar, trotsepisoder och
matlagning? Men å andra sidan handlar det nog mer om att Guds ord ska genomsyra hela tillvaron och inte att man ska stå och rabbla bibelverser tills halsen rosslar. Men hur får man
Guds ord att genomsyra hela tillvaron? Av egen erfarenhet löser det sig av sig självt. Man
behöver inte tvinga på barnen Guds ord på något vis. Barn är frågvisa små varelser och
frågar gärna av ren nyfikenhet. Är vi föräldrar troende märks det. Bibeln kanske ligger
framme, vi kanske går till kyrkan, diskuterar det då och då, ber godnatt-bön för barnen,
lyssnar kanske på lovsång ibland. Barnen märker och frågar om det. Varför tror du på Jesus?
Hur ser Jesus ut? Varför gör han mig inte frisk från förkylningen? Får jag vingar om jag
kommer till himlen? Måste man verkligen gifta sig innan man har sex bara för att man är
kristen? Vem är den Helige Anden? Svarar vi på frågorna kommer det fler frågor. Vi
fortsätter berätta om Gud och Jesus, vid matbordet, på promenaden till dagis, vid
fredagsmyset, vid läxorna. Samtalet är igång, tankar är väckta och Guds ord har fått en plats
i tillvaron.

5 Mosebok kapitel 6, vers 4-7: “Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en. Du skall älska
Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, med hela din själ och med all din kraft. Dessa ord som
jag i dag ger dig skall du lägga på hjärtat. Du skall inpränta dem i dina barn och tala om dem
när du sitter i ditt hus och när du är ute och går, när du lägger dig och när du stiger upp.”

Psalm kapitel 78, vers 1-8: “Lyssna, mitt folk, till min undervisning, hör vad jag har att säga!
Jag vill yppa visdomsord och tyda det förgångna. Vad vi har hört och lärt känna, vad våra
fäder berättade för oss, vill vi inte dölja för våra barn. Vi skall berätta för kommande släkten
om Herrens ära och hans makt och om de under han gjort. Han gav sina bud åt Jakob,
stiftade en lag åt Israel, där han befallde våra fäder att undervisa sina barn, så att det blev
känt för kommande släkten. Och barnen som föddes skulle berätta det för sina barn. De
skulle sätta sin lit till Gud och aldrig glömma hans gärningar utan hålla hans bud och inte bli
som sina fäder, ett trotsigt och upproriskt släkte, ett opålitligt släkte utan trohet mot Gud.”

Jessica Strömberg

Få nya artiklar på Kristen Livsgrund via e-post

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Om Kristen Förälder

Kristen Förälder startades 2007 som hemsida av mamman Jessica Strömberg. Sidan föddes ur ett behov och en längtan av att läsa mer om kristet föräldraskap och få tips och råd. Då Jessica inte såg att det fanns någon sådan sida startade hon en. Från 2013 drevs sidan av RKF:s föräldranätverk Eunike. Sedan 2022 är Kristen Förälder en avdelning i Kristen Livsgrund. Vår önskan med Kristen Förälder är mer av Jesus i familjelivet.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap